Giżycki most obrotowy

Jednym z ciekawszych miejsc na Mazurach bez dwóch zdań jest Giżycko. Miasto znajduje się pomiędzy jeziorami takimi jak Kisajno a Niegocin. Niejednokrotnie nazywane bywa żeglarską stolicą Polski. Nie ma się więc co dziwić, gdyż miejscowość ta jest tak lubiana przez turystów nie tylko z Polski, ale coraz częściej także i z Europy (info dla podróżnych: noclegi Giżycko).

Jednym z miejsc, które koniecznie trzeba tu zobaczyć jest obrotowy most. Jego historia sięga roku 1860, na kiedy to datuje się jego powstanie. Przeznaczeniem mostu miało być swobodne połączenie aglomeracji z Twierdzą Boyen. Ten zabytek pochodzący z XIX wieku zbudowano na Łuczańskim kanale, który łączy dwa wspaniałe jeziora: Kisajno oraz Niegocin.

Tworząc most budowniczy zmontowali ruchome przęsło szerokie na 8, a długie na 20 metrów. Było ono jednak na swój sposób bardzo oryginalne, gdyż zwodziło się w bok, a nie do góry, jak dotychczas stosowano. Most w Giżycku przeszedł modernizację na przełomie lat 1960-1970. Głównym ulepszeniem było zaopatrzenie go w elektryczny napęd. Zastosowanie to jednak okazało się nie być zbyt trafnym. Silne uderzenia spowodowały bowiem liczne zniszczenia na nadbrzeżu. Podjęto więc decyzję o rozebraniu mostu i w jego miejsce zbudowano most saperski, który jednak nie został zaakceptowany przed miejscową ludność.

Dopiero rok 1993 przyniósł kolejne zmiany w postaci przywrócenia pierwotnego stanu mostu, po czym został on otwarty po raz kolejny. Aktualnie obsługa mostu odbywa się ręcznie według pierwotnych ustaleń inżynierów XIX-wiecznych. Manewr ten najmuje jednej osobie czas około 5 minut. Co ciekawe obiekt ten jest jedyną czynną konstrukcją tego typu w całej Europie. Most otwierany jest zgodnie z dziennym harmonogramem rejsów statków Żeglugi Mazurskiej. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>